Offisiell åpning: Ordfører i Kvam herad, Asbjørn Tolo, åpnet offisielt den nye helautomatiske produksjonslinjen

Ordfører Asbjørn Tolo talte til de ansatte ved åpningen av den nye helautomatiske produksjonslinjen.

En ny helautomatisk produksjonslinje med laser og robot-knekkpresse, ble offisielt åpnet tirsdag 8. oktober. Den nye produksjonslinjen innebærer ny laserbrenner, sorterings-robot, automatisk lagersystem som styrer ilegg og uttak fra laser samt videreføring til robotstyrt knekkpresse. Robotene benytter optisk gjenkjenning av delene, og helautomatiserer prosessen fra laser til knekkpresse. Se videosnutten under artikkelen.

Stor investering – helautomatisk system
Ordføreren i Kvam herad, Asbjørn Tolo, klipte snoren og markerte den offisielle åpningen ved å starte laseren, til begeistring for ansatte og leverandører som var møtt opp. Den nye produksjonslinjen utgjør den største enkeltinvesteringen i Lid Jarnindustris historie, på nær 18 millioner norske kroner. Innovasjon Norge har vært med å finansiere deler av investeringen.

Den nye produksjonslinjen helautomatiserer prosessen fra hel stålplate til deler som er ferdig kuttet og bøyd, ved hjelp av optisk avlesning og sugekopparmer, uten at menneskehender tar på delene. Videre stabler knekke-roboten delene på paller klare til transport til sveiseavdelingen, der produksjonen fortsetter med manuell og robotstyrt sveising.

Åpningen kommer etter to år med forberedelser. Først måtte produksjonslokalet påbygges og gulvet forsterkes, før den robotstyrte knekkpressen kom på plass i fjor. Laserbrenneren og lagersystemet kom på plass i år, og var nylig fullt operativt etter flere finjusteringer.

Økt kvalitet og effektivitet
Den nye produksjonslinjen er med på å sikre at Lid Jarnindustri og Dalen-produktene fortsetter å være konkurransedyktige, selv i konkurranse med produkter produsert i lavkostland. De nye maskinene gir høyere effektivitet og lavere kostnader. De øker også kvaliteten på produktene ved at delene blir enda mer nøyaktig utformet.

Laseren på 5 KW kan skjære hull i stålplater i tykkelser opp til 25 mm med nøyaktighet på brøkdeler av en millimeter, og har dobbel kapasitet sammenliknet med den gamle laserbrenneren. Med to lasere vil kapasiteten nå tredobles i denne delen av produksjonen. Knekkeroboten bruker optisk gjenkjenning for å være sikker på at platene blir knekt på riktig sted hver gang, og platelageret som lagerroboten henter og lagrer plater og deler i, består av over hundre hyller som hver kan romme tre tonn med stålplater, totalt 3-400 tonn med stål. Produksjonslinjen kan gå døgnkontinuerlig, og overvåkes hjemmefra av operatørene på kveldstid via internett og web-kamera.

Made in Norway
Ordfører Tolo mente det var grunn til å være stolt over at Dalen-produktene er lagd i Norge, med hele verdikjeden lokalt i Norheimsund, Hardanger. Investeringen i ny produksjonslinje kommer som følge av bedriftens strategi om å investere langsiktig i lokal arbeidskraft og moderne teknologi for å være blant de ledende i markedet på sitt felt, produsere høykvalitets produkter, og sikre arbeidsplasser og verdiskaping lokalt.

Robotstyrt knekkpresse Knekkeroboten scanner platene optisk før håndtering Ordfører Asbjørn Tolo starter den nye laserbrenneren

Illustrasjon av den nye produksjonslinjen

FaLang translation system by Faboba